A Fool Moon tagjai ismét az Eurovíziós Dalfesztivál magyar döntőjében

Post 118 of 189
A Fool Moon tagjai ismét az Eurovíziós Dalfesztivál magyar döntőjében

Az Eurovíziós Dalverseny a Fool Moon életében már megszokott esemény: Rácz Gergő a V.I.P. együttes tagjaként képviselte hazánkat, aztán a Fool Moon és Rakonczai Viktor utazott Csézyvel Belgrádba.  A Fool Moon tagjai idén ismét többször feltűntek az MTV képernyőjén – és talán Malmőig meg sem állnak!

Hien és a Fool Moon extra acappella produkciója igazán exkluzív csemege volt az első elődöntőben, ezen a hétvégén a teljes Fool Moonnak szurkolunk – Rácz Gergő „Csak állj mellém” című saját szerzeményével áll színpadra, Mészáros Tamás vokalistaként segíti.  Németh Miklós és Molnár Gábor Vastag Tamás „Holnaptól” című produkciójában működik közre. Az Eurovíziós tapasztalatokról és a Fool Moon körüli történésekről Németh Miklóssal, a zenekar vezetőjével beszélgettünk.

Eurovíziós veteránok vagytok. Miben más azon a színpadon állni?

Erről Rácz Gergő tudna többet beszélni, mert ő most minden héten Eurovízió-lázban ég, próbál, csiszolja a produkciót. Nekünk vokálban nyilván kisebb a tét, mint a szólistának, de azért mindent megteszünk mi is, hogy tökéletes legyen a produkció. Az izgalom mindig a saját fellépéseknél nagyobb, akár ezren, akár százan nézik. Egy Eurovíziós produkciónál szinte már felfoghatatlan az a mennyiségű néző, akihez elér a műsor, éppen ezért nem is gondolsz erre. Mire a színpadra jutsz, már túl vagy 2 teljes napos készenléten, próbán, kamerapróbán, öltözésen, sminken, 5 kávén, és már eszedbe sem jut izgulni, inkább csak szeretnél rajta végre túl lenni.

 

Melyik dal a kedvenced az idei versenyben? Kinek drukkoltok?

Nekem személy szerint nagyon tetszett Éliás Gyula dala, vagy a Unitedé. Gergő mint ember, túl közel áll hozzánk ahhoz, hogy objektívek legyünk, de az első elődöntőben egyértelműen az “Állj mellém” volt a legerősebb. Gáborral Vastag Tomi mögött vokálozunk, és meg kell, hogy mondjam, először nem fogott meg a “Holnaptól”, de annyira jól énekli, hogy idővel megszerettem a dalt.

Általánosságban véve azonban az a tapasztalatom, hogy vannak jó dalok, amiket nem annyira jól adnak elő és vannak kevésbé jól sikerültek, amikhez kiváló előadók társulnak, a zsűri feladata pedig az, hogy a végén maradjon egy relatíve jó dal relatíve jó előadásban.

 

Az első elődöntőben extra produkcióként Hiennel léptetek színpadra. Milyen volt a közös munka?

A Hiennel közös produkció ötlete a műsor szerkesztőié volt, mindenképpen szerettek volna acappella produkciót és ezáltal minket, de mivel Gergő versenyzőként szerepel, ezért úgy gondolták, kiegészítenek minket egy női taggal. Örültünk, hogy Hienre esett a választás, mert köztudottan tisztán, szépen és pontosan énekel, és a színpadi kiállása is jó. Ezek fontos szempontok, mert az acappella éneklésben nem elég, ha csak jó hangod van, tudnod kell alkalmazkodni, együtt énekelni, intonálni, sokszor csak szólamot énekelni és harmóniákban gondolkodni, és időnként azonnal reagálni a többiekkel a hirtelen szituációkra. Hiennel ez szerencsésen létrejött, és később a Music FM-en is meg tudtuk ismételni a dal előadását, mindenki nagy örömére. Most már elárulhatom, hogy ő lesz a titkos beépített vendégünk a márciusi klubkoncerten, ahol ismét bemutatjuk vele a dalt.

 

Nem új keletű, hogy a sztárok acappella produkciót szeretnének …

Sok produkcióban szerepeltünk már, és valóban, a képzettebb előadók szeretik bevállalni az acappella előadást is. Az első ilyen együttműködésünk Szolnoki Péterrel és a Bon-Bonnal volt még 2004-ben, később Zséda és Malek Andrea is felkért minket egy-két dal és koncert erejéig, szerepeltünk a Magna Cum Laude “Átkozott nők” című dalában is. Szekeres Adriennel rendszeresen lépünk színpadra, kölcsönös szeretet és tisztelet alakult ki az évek folyamán. Nagy esemény volt számunkra, amikor Presser Gáborral acappella nyitottuk meg az “1 koncert”-et, de izgalmas volt az is, amikor Csézyvel Belgrádban egy magánrendezvényen muszáj volt acappella a színpadra állni, mert nem volt CD-játszó az alapok lejátszásához. És nem utolsósorban Kováts Kriszta “Arany-óra” című projektje volt az együttműködések csimborasszója, az az előadás igazán feszegette a fizikai határainkat.

Sokszor kellett már sok előadó stílusához igazodni, és kialakult egyfajta gyakorlatunk és elvárásunk is az ilyen esetekben.

Karácsonykor közös lemezetek jelent meg Takács Nikolasszal, és körbeturnéztátok Magyarországot.

Nagyon megörültünk, amikor a Gold Recordnál néhány lelkes ember kitalálta, hogy az adventi turnét Takács Nikolasnak a Fool Moonnal közösen kellene szervezni, és ha már átírunk jó pár dalt, akkor ebből egy lemezt is készíthetnénk.

Mivel a próbateremben nem derül ki sok minden a hangosítást illetően – hogyan kényelmes, egymás mellett vagy egymástól elkülönítve stb., és a dalokban bizonyos részek csak a koncerteken érnek össze, így az első pár előadás sok izgalmat tartogatott. Szerencsére hamar belerázódtunk, és a zenei rész átment rutinná. Amit viszont nem tudtunk megszokni, az a borzasztó hideg, ami a templomokban fogadott minket. Énekeseknek ez az ősellenség, és csak kevés helyen tudták megoldani a jobb hőmérsékletet a színpadon, úgyhogy folyamatosan azon izgultunk, nehogy valakinek torokgyulladása legyen.

Nikolasnak kiváló énektudása, nagy rutinja és nagyon aktív közönsége van, így ez az együttműködés sokat jelentett a Fool Moonnak is. A lemez sikeres volt, sokan töltötték le a dalokat, a Mahasz listán a 6-odik helyig jutott. És itt egy acappella lemezről beszélünk! Valószínűleg jövőre újabb dalokkal folytatódik a kooperáció.

 

 

A Cotton Clubban rendszeresen koncerteztek. Milyen műsorral álltok színpadra?

A Cotton Club az egyetlen klub, ahol rendszeresen fellépünk önálló műsorral. Nem azért, mert nem lenne érdeklődés máshonnan, hanem egyszerűen nem akarjuk szétosztani a közönséget, és mindig tudják, hogyha Fool Moont akarnak látni, akkor a Cotton Clubot keressék.

Ezek az esték fantasztikusan jó hangulatúak, kétszer 40-45 percben tudjuk bemutatni a legjobb dalainkat, vagy az éppen aktuális átiratokat. Ekkor van lehetőség igazán elengedni a Fool Moon gyeplőjét, lehet beszélgetni a közönséggel, sokat nevetni és bohóckodni, és elénekelni azokat a dalokat, amikre nincs idő a félórás, egyórás előadásokon.

Nyáron különleges, nagyszabású előadással álltatok színpadra az á la c’ARTe kórussal. Hogy jött az ötlet?

Régóta tervben volt egy filmzenés est, de szerettem volna nagyobb kórusban gondolkodni, és elkészíteni komoly, szimfonikus filmzenék átiratait. Ehhez megkerestem Philipp Györgyöt, aki lelkesen fogadta az ötletet, sőt ő is beszállt az átiratok elkészítésébe. Az á la c’ARTe az ő kórusa, kiváló, képzett és válogatott emberekből, akik gyorsan tanulnak hihetetlen nehézségű darabokat. Kellettek is hozzá, hiszen az Indiana Jones vagy a Star Wars bizonyos részeinek előadása ezt meg is követelik. Létrejött egy Fool Moon & á la c’ARTe közös koncert, amelyben elhangoztak külön-külön is és együtt is dalok, darabok, több koncerten, nagy sikerrel.

 

 

Minden évben megszervezitek a Fool Moon Acappella Fesztivált. Idén mikor lesz, hol?

Idén is október elején lesz, Szegeden az IH-ban, most már 9. alkalommal. Együttműködünk a trnavai ZooM+ Acappella Fesztivállal, valamint környező városokkal is, hogy ha már egy olyan együttest, mint a Rock 4, elhívunk Hollandiából, akkor lehetőleg minél több ember lássa ezt a csodát. Idén is be fogunk mutatni új, kezdő magyar acappella együtteseket is és más külföldi vendégeket.

Azt talán kevesen tudják rólatok, hogy mennyire sokrétűek vagytok. Öt fiú, öt egyéniség. Kik vagytok a mindennapokban?

Magyarországon mindenkinek sok mindenhez kell értenie, ez nálunk sincs másképp.

Rácz Gergő neve a legismertebb közülünk, saját karrierje mellett számos előadó dalait írja és hangszereli, saját dalunkat, a “Kettesben jó”-t is ő és Molnár Gábor írta, de emellett a Fool Moon lemezeinek felvételében és editálásában is részt vesz. Szívesen hangszerel a Fool Moonnak is, illetve sokat foglalkozik a külső megjelenésünkkel, legyen az öltözködés vagy fotós megjelenés.

Molnár Gábor zenei producer, lemezeket kever, masterel, itthoni és külföldi együtteseknek is egyaránt dolgozik, saját dalokat, reklámzenéket ír, emellett pedig kiváló fotós és audio-vizuális ember. A Fool Moon kisfilmeket, kivetítéseket általában ő készíti, és a Fool Moonról található legjobb fotók is az ő munkái.

Wodala Barnabás biológus, tanársegéd, gyakorlatokat tart a Szegedi Egyetemen, kísérletezik, és mindenféle biológiával kapcsolatos kérdésekkel hozzá lehet fordulni. Valamint anyanyelvi szinten beszél angolul és fordít is. Mindannyian beszélünk valamilyen nyelvet, de mindig ő szokott konferálni külföldön és legtöbbször itthon is, mert van valami érdekesen angol úriemberes, választékos humor abban, ahogyan ezt teszi. És ezt imádja a közönség.

Mészáros Tamás főprofilja az éneklés, sok formációban és szólóban próbálgatja magát, igen nagy elismeréseket kap, mi is nagyon büszkék vagyunk rá. Ő a legfiatalabb közülünk, szeret besegíteni a szervezésbe is.

Jómagam a Fool Moon hangszerelések mellett a szervezéssel, menedzseléssel foglalkozom, reklámzenéket írok és szervezem az Acappella Fesztivált. Olykor zongoristaként közreműködök más zenekarokban is, vagy a weblapunkat, digitális tartalmainkat gondozom.

 

Bejártátok a világot, számos nemzetközi versenyről tértetek haza nagyon szép eredményekkel. Mesélj erről !

A 11 év alatt számos díjat és nemzetközi sikert könyvelhettünk el. 2005-ben a legrangosabb európai megmérettetésen, a grazi Ward Swingle Acappella Versenyen értünk el első helyezést pop kategóriában. Egy évvel később Tajvanban lettünk elsők egy nemzetközi versenyen, és két különdíjat is elhozhattunk. Az egyik a legjobb átirat díja volt a “Szerelem, szerelem”-ért. 2008-ban ugyanezt az átiratot jelölték az amerikai – az acappella Grammy-jének is emlegetett – CARA-díjra, olyan együttesek között, mint a King’s Singers, Take 6 és Neri Per Caso. 2010-ben pedig ugyancsak a legjobb átirat díját hoztuk el Vareseből.

A Fool Moon nevéhez méltóan állandóan bolondozik a színpadon. Van olyan kaland, ami emlékezetes volt és szívesen megosztanád?

Az elmúlt több mint egy évtized alatt hihetetlen mennyiségű élmény és sztori halmozódott fel. Ezek felidézésére, még a legrövidebbekre is kevés lenne ez a cikk, de aki rendszeresen követ minket a Facebook-on, vagy saját blogunkon, közvetetten, de részt vehet ezekben az élményekben.

Akárki is jut ki az Eurovízióra Malmőbe, mit tanácsolsz a produkció tekintetében? Mire kellene különösen figyelni?

Mivel Belgrádban már volt szerencsénk belekóstolni a külföldi Eurovíziós versenybe, nagyon sok tapasztalattal gyarapodtunk.
Arra mindenképpen fel lehet készülni, hogy olyan profizmus van kint a szervezést és a próbák, adások lebonyolítását illetően, ami szinte már megdöbbentő. Tanácsos konkrét színpadi és hangzásbeli elképzelésekkel menni, mert ott lesz arra alkalom, bár nem sok idő alatt, hogy megvalósítsanak bármilyen látványt. Érdemes készülni olyan dalokkal is, amelyeket egy partin szívesen elénekel az előadó, mert az a szokás, hogy a nemzetek meghívogatják egymást saját rendezvényeikre. Vinni kell bulizós szettet és elegáns ruhát is, és fel kell készülni arra, hogy a hazai megszokottnál tízszer extrémebb és egocentrikusabb emberekkel fog találkozni.

A legfontosabb talán, hogy nem szabad elkeseredni a végeredményen. Sajnos a magyar versenyzőkre általában kevesen szavaznak, és köztudott, hogy a nyelv-kontingensek általában egymást erősítik, így inkább egy életre szóló élménynek kell ezt elraktározni.

Tags: , , , , , ,